Scrabblewoorden

7 september 2009

De Taalportaallijst wordt langer en langer...

Gelukkig vragen wij scrabbelaars ons dikwijls af of bepaalde woorden die we tegenkomen ook werkelijk in de SWL staan. En gelukkig brengen enkele tientallen mensen mij zeer regelmatig op de hoogte van "ontdekkingen" die ze doen. Ook nulscores tijdens scrabblepartijen vinden regelmatig hun weg naar mijn inbox. Hieronder bij wijze van voorbeeld een overzichtje van de laatste berichtjes:

"Als bierliefhebber wordt ik wekelijks geconfronteerd met een woord dat niet terug te vinden is in Van Dale. Op vele flesjes van dat heerlijke gerstenat staat "hergist in de fles". HERGISTEN en zijn afgeleiden zijn niet terug te vinden in Van Dale. Eentje om toe te voegen", aldus Rik Van Hespen van Chipka Aalst. HERGIST, HERGISTE, HERGISTTE en HERGISTEN zijn inderdaad samen goed voor het respectabele aantal van 18.406 Yahoo-hits. Bedankt Rik, en laat ze u smaken, de hergiste brouwsels!

"Gisteren een nul gekregen in St-Pieters-Leeuw met (soloscrabble) DRANKBON. Ik zou mij nog kunnen verzoend hebben met die nulscore indien DRANKBONNETJE in Van Dale zou gestaan hebben. Niet dus !! Nochtans vragen zij mij steeds bij het binnenkomen op een interclub hoeveel drankbonnen ik wil aanschaffen", zo zegt Omer Van Hoecke van de club uit Destelbergen. Naast DRANKBON (2.460 hits) ontbreken ook EETBON, EETBONS en EETBONNEN, samen goed voor 3.540 hits.

"Dinsdagavond heb ik mijn wekelijkse sjoelavond", laat Wim Aarts van A'stijger Veldhoven weten. "Spijtig dat een SJOELER (375 hits) geen toegelaten scrabblewoord is". SJOELER, SJOELSTER en SJOELERS totaliseren 3.321 hits. Een SJOELCLUB laat 20.600 hits optekenen, en ook dat woord ontbreekt in de SWL.

"Bij onze eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen deze voormiddag hebben verschillende mensen een nul gekregen met BADKRAAN. Een mooi anagram van DANKBAAR zou men onterecht kunnen denken. De firma GROHE zal “van Dale” zeker dankbaar zijn als deze uitgever zowel hun BAD- als DOUCHEKRANEN in het woordenboek zou willen opnemen", weet Omer Van Hoecke. Uiteraard zullen zowel BADKRAAN (54.200 hits) als BADKRANEN (27.000 hits) weldra een plaats krijgen in de Taalportaallijst.

En zo wordt het lijstje steeds langer en langer ...